۱۴۰۳.۰۷.۱۵

سمیه دهقان‌زاده- خبرنگار؛ «کریم فزونی» درباره جدیدترین تابلوی خود با عنوان «آغاز شهید سیدحسن نصرالله» گفت: پرنده‌های این اثر نه روح شهدا، بلکه رزمنده‌ها هستند که حی و حاضرند و هیچ خونی روی آن‌ها دیده نمی‌شوند. حتی سید حسن نصرالله هم زنده است و ما رد خونی بر پیکره و چهره او نمی‌بینم و مخاطب همزمان مفهوم مقاومت و «شهیدان زنده‌اند» را در این اثر می‌بیند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، همزمان با اقامه نماز جمعه در گنبد کاووس، از تابلو نقاشی با موضوع شهید سیدحسن نصرالله، اثر استاد «کریم فزونی» رونمایی شد. 

تابلویی که هدف از اجرای آن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید مقاومت و ترویج ارزش‌های ایثار و شهادت در جامعه عنوان شد، اما کم و کیف تولید و جزئیات فنی و مفهومی آن چیزی است که تنها می‌توان از دهان خالق اثر به آن پی برد، پس با «کریم فزونی»، این نقاش و پیشکسوت هنرهای تجسمی به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر و بهتر، از این اثر بدانیم.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

-لطفا در مورد این تابلو و اینکه چطور خلق آن را شروع کردید، برایمان بگویید.

این تابلو در ردیف آثار واکنش سریع قرار می‌گیرد. به همین جهت، من خلق آن را درست همزمان با آغاز عملیات «وعده صادق ۲» ، شروع کردم و در نماز جمعه اخیر در گنبد کاووس هم رونمایی شد.

مخاطب در این تابلو، پرنده‌هایی در حال پرواز به سمت قدس می‌بیند، این پرنده‌ها در اصل برای رهایی و آزادسازی قدس می‌روند و نه روح شهدا، بلکه رزمنده‌ها هستند که حی و حاضرند همان‌طور که در تابلو مشخص است هیچ خونی روی آن‌ها دیده نمی‌شوند، حتی سید حسن نصرالله هم زنده است و ما رد خونی بر پیکره و چهره او نمی‌بینم و مخاطب همزمان مفهوم مقاومت و «شهدا زنده‌اند» را در این اثر می‌بیند.

- در مورد عنوان این تابلو و دلیل نامگذاری آن برایمان بگویید.

این تابلو به گونه‌ای طوفان الاقصی را نیز نمایش می‌دهد و من حس کردم که با شهادت سید حسن نصرالله جریان مقاومت از بین نمی‌رود بلکه این واقعه، شروع تازه‌ای برای مقاومت است و به همین جهت اسم این تابلو را «آغاز شهید سیدحسن نصرالله» گذاشتم.

- مشخصات فنی اثر را برایمان توضیح می‌دهید؟
این اثر، به سفارش حوزه هنری استان گلستان طراحی و اجرا شده است.

این تابلوی رنگ روغن، در ابعاد ۸۰×۶۰، دارای ترکیب قطری است و عناصر به کار رفته در آن از نظر هنرهای تجسمی، از چپ به راست رفته و معنا می‌شود. در نقطه طلایی اثر، قدس قرار دارد و کبوترها در نقطه‌ای دورتر قرار می‌گیرند و هرچه به قدس نزدیک‌تر می‌شوند از نظر پرسپکتیو، محوتر می‌شوند.

این کبوترها که همان رزمنده‌ها هستند، از دل سیدحسن نصرالله بلند شده و به پرواز در می‌آیند و این امر از شهادت این سید مقاومت نشأت گرفته است و این خود تاکید دوباره بر این است که شهادت سید نصرالله پایان نیست بلکه آغاز جدیدی بر جریان مقاومت و نقطه‌ عطفی در این باره است.

- استاد فزونی، اگر ممکن است در مورد تابلوی «مقاومت» خود که در موزه هنرهای فلسطین به نمایش در آمده است نیز برایمان بگویید.

این اثر، یک تابلوی ۶ متری است که من، خود آن را در آتلیه کارگردانی کرده، از هنرجویان یکی یکی تصویر گرفتم و به آنها توضیح دادم که باید چگونه بایستند و نشان دهند که با گرگ‌ها در حال مبارزه هستند .

در این تابلو نشان می‌دهم که گرگ‌ها(که نماد دشمنان ایران هستند) یک خانواده ۶ نفره در اطراف تهران‌ را محاصره کردند و آن خانواده در حال مبارزه با این گرگ‌ها هستند.

برکت سیدمقاومت؛ تداعی دو مفهوم در یک تابلو 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha